2014 zou het jaar van de smartwatches worden volgens analisten. Met de lang verwachtte Apple Watch zou de concurrentie tussen Apple en Android Wear steeds groter worden. Hierdoor zou de massa steeds beter smartwatches weten te vinden. Dit was niet het geval. 2015 is ook niet een erg innoverend jaar voor smartwatches met Android Wear geweest. Wat precies de ontwikkelingen zijn in het smartwatchlandschap met Android Wear lees je in dit artikel.

Tweede generatie van Android Wear

2015 stond in het teken van de tweede generatie wearables die draaien op Android Wear. Sinds Android Wear op elk horloge hetzelfde is, richten merken zich voornamelijk op het uiterlijk en de specificaties van de horloges om het verschil te maken.

Zo zijn er enkele recentelijke ontwikkelingen waarbij er een hardwarematig verschil zou kunnen worden gemaakt door de nieuwe generatie Android Wear horloges. Een voorbeeld hiervan is de speakerfunctionaliteit. Met Android Wear kan je sinds kort bellen via het horloge. De LG Watch Urbane 2nd edition heeft hier al ondersteuning voor. Ook wordt het mogelijk om de tijd en notificaties voor te laten lezen als je het te druk hebt om naar je pols te kijken, bijvoorbeeld tijdens het autorijden. Motorola heeft al een soortgelijke functie verwerkt in enkele van haar smartphones. De Huawei Watch is ook uitgerust met een speaker om van deze functies gebruik te kunnen maken bij de update naar Marshmallow.

lg-watch-urbane-2

Sinds kort heeft Android Wear ook ondersteuning voor smartwatches met een simkaart, waardoor een smartwatch zelfstandig het internet op kan. Voorheen had je een smartphone nodig om meldingen op te halen. Sinds de toevoeging van wifi op veel (maar niet alle) smartwatches met Android Wear was een bluetoothverbinding al niet meer noodzakelijk, maar met 3G of 4G wordt het horloge nog meer zelfstandig. De LG Watch Urbane 2nd edition is de eerste Android Wear smartwatch die gebruik kan maken van een ingebouwde nano-simkaart. Hier zijn dus verschillen aanwezig ten opzichte van de vorige generatie smartwatches.

Groter aanbod

Het aanbod van Android Wear is bovendien dit jaar gegroeid. Zo heeft Huawei de toetrede gemaakt in de markt van smartwatches, met de Huawei Watch. Fossil en Tag Heuer vertegenwoordigen met de Q Founder en de Connected de traditionele horloge-industrie. De Q Founder is op het moment van schrijven nog niet te krijgen, en de Connected kost $1500 in Amerika. Deze drie nieuwe horloges hebben één ding gemeen: ze zijn rond. De algemene consensus dat smartwatches lelijk en vierkant zijn is in 2015 hard onderuit gegaan. Vorig jaar waren er maar drie ronde smartwatches op de markt, nu zijn dat er al zes (inclusief de Samsung Gear S2).

wearables-1

De eerste generatie ronde smartwatches had zo zijn puntjes van kritiek. Zo had de Moto 360 een 4 jaar oude processor en de beruchte “flat-tire”, de LG G Watch R zou lelijk zijn, en de LG Watch Urbane was simpelweg een G Watch R met een sjiek jasje en een bijhorende prijs van €100 meer. LG wilde zich duidelijk focussen op het duurdere segment door de G Watch R uit de verkoop te halen. Dat blijkt ook met de tweede generatie (2nd edition) die rond de €400 zal gaan kosten, gezien de Amerikaanse prijzen en de zwakke euro tegenover de dollar op dit moment.

Personalisatie

Naast de ronde smartwatches is er nog een andere trend te zien: personalisatie. Zowel Huawei, Motorola als Asus bieden veel keuzes om je smartwatch helemaal van jezelf te laten zijn. Motorola biedt net als Asus met de Zenwatch 2 zelfs verschillende formaten aan, specifiek voor mannen en vrouwen. Hiermee wordt er nog een onderscheidende factor gemaakt tegenover de horloges van vorig jaar.

Geen grote vooruitgang

In alle andere opzichten zijn smartwatches van vorig jaar zo goed als identiek aan dit jaar. Ook is de accuduur net als de vorige generatie niet meer dan twee dagen, terwijl de horloges niet dunner zijn geworden. Hoe dikker een horloge, hoe groter de accu kan zijn en hoe beter de accuduur. Ook wordt de Snapdragon 400 nog steeds als meest gebruikte processor ingezet en is de pixeldichtheid van de schermen over het algemeen maar minimaal verbeterd. Daarnaast werkt opladen nog op dezelfde manier, net als de homeknop met de bijhorende shortcuts. Bovendien zijn niet meer sensoren toegevoegd om bijvoorbeeld bewegingen te tracken en ook de hartslagsensor werkt in veel gevallen nog steeds matig.

android-wear-find-my-phone

Softwarematig werken alle apps gelijk en ook meldingen worden op dezelfde manier doorgegeven. Verder is wifi softwarematig toegevoegd aan verschillende watches. Ten slotte krijgen onder andere alle huidige Android Wear horloges de update naar Marshmallow met de bijbehorende nieuwe functies. Kortom: de nieuwe generatie smarwatches zijn op veel belangrijke punten hetzelfde als vorig jaar.

Hetzelfde, maar dan een stuk duurder

Een ander aspect wat erg opvalt bij de nieuwste generatie wearables met Android Wear is de prijs: deze is in bijna alle gevallen een stuk hoger dan vorig jaar. Fabrikanten hebben de introductie van de Apple Watch meegekregen en de daarbij horende introductieprijs van €420 in Nederland. Toeval of niet, maar de instapprijs van de huidige generatie smartwatches ligt ongeveer ook op dit prijspunt. Ter vergelijking: de Moto 360 en de LG G Watch R werden geïntroduceerd voor €250 en €300 respectievelijk, waarbij de prijs van de R snel daalde naar ook €250.

Het toonde aan dat mensen niet waren bereid zoveel geld waren neer te leggen voor een eerste generatie product. Of een hoge prijs voor de nieuwe generatie die globaal hetzelfde kan als de vorige generatie te rechtvaardigen is voor nieuwe consumenten is nog maar de vraag. Als mensen al twijfelden over een smartwatch toen hij rond de 250 euro kostte zijn deze nu ongetwijfeld afgehaakt door een nog hoger prijskaartje.  Daarmee richten fabrikanten zich voornamelijk op bestaande klanten die al geïnteresseerd zijn in smartwatches en misschien willen upgraden van hun huidige smartwatch. Deze markt is dusdanig klein dat je je afvraagt waarvoor fabrikanten hun smartwatches zo hoog prijzen. Hierbij moet echter wel gezegd worden dat de prijzen van Android Wear-horloges snel na introductie lijken te dalen.

Asus-ZenWatch-2

Dat het ook anders kan bewijst de Asus met de Zenwatch 2. Vorig jaar was de ZenWatch al één van de goedkoopste Android Wear smartwatches voor een introductieprijs van €230, en daalde de prijs algauw naar €180. Nu is de ZenWatch 2 te verkrijgen voor een introductieprijs van €170, een stuk goedkoper van vorig jaar dus. Het nadeel van dit horloge is dat het de vierkant is en dat een no-go is voor veel horlogeliefhebbers die de stap naar een ronde smartwatch willen maken.

Toekomst

De ontwikkelingen in een dynamische markt zoals bij smartwatches gaan ontzettend snel. Zo hebben LG en Samsung onlangs een nieuwe accu onthuld. Consumenten weten dit ook en kijken daarom liever de kat uit de boom. De tweede generatie Android Wear-producten was de kans om te laten zien dat alle plooien uit de eerste generatie waren gladgestreken. Dit is deels ook gelukt door personalisatie en een aantal nieuwe functies toe te voegen, maar de hoge prijs laat deze voordelen teniet doen. Fabrikanten die smartwatches maken moeten zorgen voor aanzienlijk betere producten dan voorgaande generaties om interesse te wekken voor smartwatches. De prijs van de eerste generatie, met de features van de tweede generatie.