Fossil heeft in de afgelopen maanden flink ingezet op smartwatches en uit de meest recente kwartaalcijfers van het bedrijf blijkt dat dit goed uitpakt. Ondanks het feit dat er geen groei werd verwacht, is die toch gerealiseerd door de smartwatchtak.

Smartwatches leggen Fossil geen windeieren

Fossil zorgt er niet alleen voor dat de markt voor smartwatches in het algemeen groeit, door simpelweg tientallen modellen achter elkaar uit te brengen. Ook het bedrijf zelf profiteert er inmiddels van. Het bedrijf heeft de kwartaalcijfers van het vierde kwartaal naar buiten gebracht. De fabrikant noteert een verliest van 79,9 miljoen dollar en daarmee staat het bedrijf er financieel slechter voor dan in dezelfde periode vorig jaar, toen er een verlies werd opgeschreven van 49,7 miljoen dollar. Er is echter niet alleen slecht nieuws te melden. 

De verkoop van smartwatches is aangetrokken met 1,1 procent. En dat terwijl er eigenlijk een daling van één tot zes procent werd verwacht. De sales van smartwatches, en wearables in het algemeen, is verdubbeld sinds dezelfde periode vorig jaar en leverde ruim 300 miljoen dollar op. Deze productgroep zorgt inmiddels voor ruim veertien procent van de omzet. In de toekomst zal Fossil meer slimme horloges, en zelfs brillen en hearables, gaan uitbrengen, die het verlies van de verkoop van traditionele horloges moeten gaan opvangen.