Sony werkt momenteel achter de schermen aan nieuwe livestreaminging- en mixedrealityfuncties voor PlayStation VR (PSVR), maar onduidelijk is nog of deze features worden uitgerold naar het huidige model vanwege de beperkingen op de PlayStation 4. Deze details werden achter de schermen tijdens de Game Developers Conference in San Francisco gedeeld, maar komen nu dus naar buiten.

Livestreaminging- en mixedrealityfuncties PSVR

Sony werkt nu achter de schermen aan krachtige livestreaminging- en mixedrealityfuncties voor de PlayStation VR (PSVR) die mogelijk in de toekomst naar het platform komen -- maar onduidelijk is in welke vorm, vanwege de beperkingen van de PlayStation 4 (PS4). RoadtoVR schrijft dat Richard Forestor, senior teamleider van Sony's R&D-afdeling, dit bekendgemaakt heeft tijdens sessies achter de schermen tijdens de Game Developers Conference in San Francisco. De details van die sessies komen nu langzaamaan naar buiten.

Zo is inmiddels naar buiten gekomen dat Sony werkt aan een verbeterde virtualrealityversie van de deelfunctie op de PS4, waardoor gebruikers toegang zouden krijgen tot verbeterde livestreaminging van VR-content. Spelers zouden bijvoorbeeld een ander third-person perspectief voor een video kunnen uitkiezen. Ook zou een view in first-person uitgerekt kunnen worden voor een televisiescherm, in plaats van dat de beelden in een klein venster worden weergeven. Verder zouden gebruikers toegang gaan krijgen tot filters, effecten en een steadicam.

Het idee dat mensen straks de speler van de VR-game ook vanaf een andere kant kunnen bekijken, dwingt spelontwikkelaars om na te denken over en meer werk te stoppen in een gamepersonage. Dat levert als extra voordeel op dat er altijd een personage van de speler weergeven moet worden en dat je als speler dan altijd een lichaam zou zien wanneer je naar beneden kijkt. Dit kan wat misselijkheid tegengaan. Ook kan de speler voor andere mensen er natuurlijk uitzien dan alleen wat zwevende ledematen (zoals nu vaak het geval is).

Daarnaast zouden mensen ook een soort producent op de bank kunnen worden, aangezien er mogelijkheden aankomen voor realtime selecties en bewerkingen van de camerafeed, evenals het toevoegen van live commentaar. Ook wordt er gesproken over verfijnde mixed reality: de beelden van een externe camera kunnen zo in de game worden geplaatst, waardoor het lijkt alsof een speler er echt aanwezig is. De beelden op de voor- en achtergrond worden apart gegeneerd, zodat het er niet ontzettend vreemd uit komt te zien.

Het nadeel van al deze nieuwe functies is dat de PS4 momenteel nog niet krachtig genoeg is om alles te realiseren, waardoor de genoemde functies dus nog niet op de roadmap staan. Zelfs de PS4 Pro is niet altijd in staat dergelijke dingen te kunnen doen. Sterker nog: Forester zou hebben gezegd dat je een tweede PS4 Pro nodig hebt voor het uitzenden van dergelijke content. Normale consumenten zouden echter niet overwegen een tweede PS4 Pro te kopen voor deze functies, maar streamers en bedrijven mogelijk wel.