Eind oktober hoorden we dat Snap nog “honderdduizenden exemplaren” van de Spectacles heeft liggen. De bril, waarmee foto’s gemaakt kunnen worden die gebruikers vervolgens via de app kunnen versturen, is dus lang niet zo populair als gedacht. Nu blijkt zelfs hoeveel die overgebleven inventaris kost: veertig miljoen dollar.

Teveel Spectacles op voorraad

De kosten die Snap maakt om de overgebleven voorraden en bijbehorende diensten te betalen, kostten het bedrijf afgelopen kwartaal een bijzonder hoge veertig miljoen dollar. Het bedrijf maakte dat vandaag bekend in de resultaten van het afgelopen kwartaal. De conclusie mag duidelijk zijn: het bedrijf was veel te enthousiast.

Dat liet CEO Evan Spiegel ook weten aan Venturebeat“We waren erg enthousiast over de Spectacles en de eerste reacties, en we waren zo enthousiast, dat we de verkeerde beslissing gemaakt hebben,” vertelde de CEO. De eerste verkopen waren wel erg hoog, zelfs beter dan die van de iPod in zijn releasejaar, maar dat was klaarblijkelijk geen indicatie voor de daadwerkelijke vraag.

Op dit moment is het de vraag wat de volgende stap wordt voor het bedrijf. Snapchat was er lange tijd heel zeker van dat het met een opvolger kon komen die voorzien is van augmentedrealityfuncties, maar nu het met zoveel kosten en voorraden zit, is het de vraag of het daar nog wel van zal komen.