Verzekeraars zien grote kansen in het gebruik van wearables als fitness trackers, om klanten te belonen voor gezond gedrag. Bijvoorbeeld met een premieverlaging.

Dat zegt een directeur van de Australische verzekeraar MLC, David Hackett. Hij meent dat verzekeraars die geen gebruik maken van wearables om het gedrag van hun klanten te monitoren, hopeloos achterblijven.

fitbit

Fitbit

Mensen die Fitbits en Android Wear horloges dragen, verzamelen als vanzelf data over zichzelf en hun gedrag. Die data is zeer aantrekkelijk voor verzekeraars, die zo kunnen nagaan hoe gezond of ongezond hun klanten leven.

Wearables

Hackett, die zijn naam niet mee heeft, zegt over de nieuwe wearable-technologie: ,,We zijn bezig met een exponentionele progressie rondom wearables, telemetrie, virtual reality, en we zullen in de komende tien jaar dramatische vooruitgang zien in technologie, data en alles wat daarmee kan. Verbeeld je eens hoe wij dat kunnen omarmen en gebruiken om onze business te veranderen om meer en passender zaken te bedenken voor onze klanten."

Huawei-Watch-review-7


 Slaaptracker

MLC gebruikt als een van de eerste verzekeraars in Australië een fitness- en slaaptracker om de gewoonten en het gedrag van hun klanten te monitoren. Die worden beloond als ze via de wearable laten zien dat ze gezond proberen te leven. Het horloge dat de klanten krijgen, kan de hartslag monitoren, het slaappatroon en de lichaamsbeweging.

Ook een andere Australische verzekeraar, AIA, geeft al twee jaar lang kortingen aan klanten die via Fitbits en Garmins kan laten zien hoe gezond ze leven. Ook kunnen ze bioscoopkaartjes verdienen.
MLC en andere verzekeraars hebben in toenemende mate te maken met een groei van het aantal schadeclaims. Om die kosten te tackelen, worden verzekeringsvoorwaarden aangepast en willen de bedrijven graag zo gezond mogelijke klanten werven, die niets te claimen hebben.
Apple-Watch-review-training

Privacy

Wat dit betekent voor de privacy van klanten, en of klanten zonder Fitbit straks nog wel geaccepteerd worden door verzekeringen, ligt nog in de toekomst verscholen. Maar klanten kunnen de boel altijd zelf naar hun hand zetten. Zoals in onderstaand, briljant reclamespotje van een bierbrouwer is te zien.