Om ervoor te zorgen dat virtual reality ook interessant wordt voor de mainstream, moet er meer content komen dan alleen content in de vorm van videogames. Vooralsnog dankt de markt zijn succes aan early adopters en mensen die enthousiast worden van videogames.

Virtual reality moet mainstream worden

Zeggen dat fabrikanten als Ocolus en HTC willen dat de markt voor virtual reality een breder publiek aantrekt, is zeggen dat een klok tikt; dat is logisch. De vraag die er echter aangekoppeld kan worden is hoe die bedrijven dat voor elkaar krijgen. Nu is het zo dat de markt ontzettend leunt op videogames voor het aanbieden van unieke ervaringen. Zo heeft die markt kunnen groeien. Maar om ervoor te zorgen dat die markt ook blijft groeien, moeten er meer soorten mensen worden aangetrokken dan early adopters en videogameliefhebbers, aldus Oculus.

Oculus weet dus dat er meerdere soorten content nodig is om virtual reality tot een groot succes te maken. Op dit moment produceert het bedrijf al filmervaringen die in première gaan bij het Sundance Film Festival; daardoor kan er al een veel breder publiek worden aangesproken dan met alleen videogames. Daarnaast vormt het idee dat je een high-end pc nodig hebt voor goede VR-ervaringen ook een grote blokkade voor veel mensen. Gelukkig zijn er goedkopere oplossingen beschikking in de vorm van bijvoorbeeld Oculus Go en Samsung Gear VR.

De vraag is nu dus hoe je mensen zover krijgt een virtualrealitybril aan te laten schaffen. Colum Slevin, bij Oculus verantwoordelijk voor ervaringen in virtual reality, heeft hoop voor 2018, laat de man weten in een interview met Fast Company.

We’re re-energized for 2018, working with storytellers and creators in VR to bring the best stories out and help creators and storytellers bring their best foot forward. We’re continuing to get more selective about the types of projects [we support]. I’m hopeful that that seal of approval, and that special glow still comes along…. But we’re definitely focused on trying to elevate the community at large, which is where the diversity of styles come in. Mainly because I don’t think there’s one way to skin this cat, I don’t think there’s one style, one tone, one technical approach that’s going to crack VR wide open. It’s going to come from a hybrid approach, from a [variety] of experiences.

Een hybride aanpak werkt ook op andere markten, dus waarom zou het niet werken voor virtual reality? De markt is nog jong en heeft nog heel wat verrassingen in petto.