De verspreiding van VR-headsets gaat snel in Nederland. Volgens de Smart Media Monitor, een marktonderzoek dat uitgevoerd is door Multiscope, heeft vijf procent van de consumenten in ons land zo’n bril in huis. Vooral de headsets van Samsung zijn erg populair.

Populaire VR-headsets

Multiscope deed onderzoek onder zo’n 6.700 Nederlanders en meldt op basis daarvan dat ruim 650.000 Nederlanders een VR-headset in bezit hebben. De meest populaire VR-headsets zijn gemaakt door Samsung, die door 51 procent van de mensen gekocht zijn. Daarmee zouden er in Nederland omgerekend zo’n 331.500 Samsung-headsets verkocht zijn.
 
Andere populaire brillen in ons land zijn de VR Box (11 procent), Sony-brillen (6 procent), Trust (4 procent) en Ritech (2 procent). Opmerkelijk is dat de VR-brillen van HTC en Oculus helemaal niet genoemd worden in het onderzoek, waarmee het erop lijkt dat die nauwelijks verkocht worden hier.

Nog hogere verkopen

De verwachting van Multiscope is dat het komende jaar nog meer consumenten een VR-bril aanschaffen. Voorspeld wordt dat vier procent van de mensen dat zal doen, waarmee het aantal brillen de 1 miljoen gaat passeren. Vooral mannen van tussen de achttien en vijfendertig schijnen dat te overwegen.
 
Deel van de reden waarom de adoptie van virtual reality niet zo hard loopt ligt in het beperkte aanbod. Er zijn wel games en andere toepassingen voor de headsets, maar het aanbod van sport, films en series is nog beperkt. Dat terwijl volgens hetzelfde onderzoek van Multiscope juist daar de interesse van mensen ligt. Naarmate er meer van die toepassingen komen, zullen vermoedelijk steeds meer mensen een VR-headset aanschaffen.