In de tips & advies-sectie hier op Wearables Magazine vind je alle informatie die je nodig hebt om een weloverwogen keuze te maken bij de volgende aanschaf van een wearable, of dat nu een fitness tracker of smartwatch is. In dit artikel kijken we naar één van de belangrijkste sensoren in de (meeste) fitness trackers, maar een die we ook steeds vaker terugzien in slimme horloges; de hartslagsensor.

Wat je kan leren van je hartslag

Je hartslag en de manier waarop je hart reageert op zowel inspanningen als rust is een belangrijke indicator voor je fitness-niveau en gezondheid.

  • Rusthartslag: De snelheid waarop je hart klopt op de momenten dat je in ruste bent, het beste te meten op het moment dat je net wakker bent. Dit is het best vergelijkbaar met het stationair draaien van een motor in een auto. Hoe fitter je bent hoe lager je rusthartslag is. Atleten zitten vaak tussen de 40 en 50 hartslagen per minuut.
  • Tijdens inspanning: Actieve (duur)sporters maken vaak gebruik van hartslag-data tijdens hun trainingen. Hoewel er verschillende theorieën bestaan komt het er op neer dat je in verschillende 'zones' kunt trainen, die elk hun eigen voordeel en rol tijdens een trainingsprogramma hebben. Zo kun je in de 'herstelzone' trainen waar een lange en lage maar constante inspanning mogelijk is, en is er de Vo2Max zone waar een extreem intensieve, melkzuur opbouwende, korte inspanning mogelijk is (bijvoorbeeld sprinten).
  • Herstel: De snelheid waarop een hartslag terug richting de rusthartslag gaat na een inspanning is ook een belangrijke indicator voor fitness-niveau.

Bovenstaande punten zijn drie belangrijke variabelen die de meeste trackers proberen in kaart te brengen. In sommige gevallen zijn er ook andere variabelen die gecorreleerd kunnen worden aan de hartslag, zoals de impact van gewicht, voeding en caffeine-inname op de de hartslag.

De meestvoorkomende meetmethodes

Borstandband

Zoals altijd zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, en niet iedere weg is even populair. Als het gaat over het meten van hartslag dan is natuurlijk de borstband één van de meest bekende methodes. Natuurlijk zitten er binnen die banden ook weer verschillende implementaties maar voor nu gooien we deze even allemaal even onder de verzamelnaam borstband. Vooral onder de fanatiekere duursporter blijft dit één van de meest populaire methodes, maar in het algemeen neemt de populariteit wel af omdat voor de casual consument het gewoon geen doen is hele dagen met een band rondom de borst te lopen.

borstband-hartslag

Groen licht

Dit is op het moment de meest voorkomende methode in de huidige generatie wearables op de markt. Door het schijnen van een flikkerend groen licht door je huid kan de sensor een hartslag detecteren en bijhouden. Het nadeel van deze methode is dat dergelijke wearables vrij strak gedragen dienen te worden en dat tijdens intensieve inspanningen waar het zweetniveau vrij hoog is de 'verbinding' tussen huid en sensor steeds lastiger stabiel te houden is.

Basis-Peak-review-smartwatch-sensoren

Bioimpedance

Slimme weegschalen hebben al een tijd lang een paar van die elektroden waar je op moet staan. Door het sturen van een kleine (niet voelbare) elektronische impuls door het lichaam en het verschil te meten tussen de verschillende elektroden meten dergelijke weegschalen de samenstelling van de lichaam; water, botten, spieren en vet. Deze techniek staat echter niet stil en recentelijk is het mogelijk geworden om ook hartslag op deze manier te meten. Jawbone is ben van de weinige bekende fabrikanten die een fitness tracker met deze techniek heeft aangekondigd, de Jawbone UP3. Intel is de andere fabrikant die deze techniek naar de markt probeert te brengen. Onder de merknaam BioSport hebben ze een koptelefoon die deze techniek gebruikt op de markt.

In theorie moet dit de methode van de toekomst worden, door verschillende plekken met een elektrode te gebruiken is het makkelijker om altijd een verbinding te houden tussen de twee plekken die nodig zijn voor een accurate meting.

Meetintervallen

Het actief houden van een sensor kost natuurlijk wat stroom, en daarom gebruiken niet alle wearables een constante meting. Natuurlijk is het 100% bijhouden van de hartslag de beste manier om een volledig beeld te krijgen, maar de meest waardevolle informatie kan ook via intervallen wel in kaart gebracht worden, een meetinterval die vanzelfsprekend korter en korter moet zijn tijdens actieve inspanningen zoals hardlopen.

hartslag-smartwatch

De juiste keuze maken

Uiteindelijk zul je dus even moeten puzzelen om de juiste wearable te vinden die aansluit bij de wensen en doelen die je hebt. Een constante meting is vanzelfsprekend het meest volledig maar is relatief kostbaar, zowel in aanschaf als in energieverbruik. De methode is echter nog veel belangrijker. Wil je constant met een 'extra' accessoire lopen zoals een borstband of oordopjes, of wil je liever iets dat 'altijd' om hebt. En als je dan iets om je pols wilt dragen, in hoeverre stoor je je aan het 'strak' dragen van een horloge of polsband. Keuzemogelijkheden genoeg, en het vinden van de juiste compromis is de truc. Natuurlijk kun je hiervoor bij ons hulp vragen in de Vraag en Antwoord sectie.

Meer tips en adviezen

Wil je meer lezen over wearables als smartwatches en fitness trackers? Of wil je tips over het gebruik of de aanschaf van deze wearables? Neem dan onze tips en adviezen door.