Hier op Wearables Magazine proberen we een goed overzicht te maken met allerlei artikelen die alle informatie bevatten zodat je als consument een weloverwogen keuze kunt maken voor een wearable, of het nu een fitness tracker of smartwatch betreft. Deze artikelen kun je vinden in het tips & advies archief. In dit artikel gaan we kijken naar de privacy implicaties die al die draagbare sensoren met zich meebrengen. En waar we onze artikelen normaal betitelen met Alles dat je moet weten houden we hier een slag extra om de arm en gaan we voor Wearables en Privacy: Waar moet je rekening mee houden?

Jouw data is geld waard!

Ondanks dat je data geld waard is kun je die niet zomaar verkopen. Het is vooral de data die over je verzameld kan worden door een derde partij die, in combinatie met de data van duizenden andere gebruikers, verkocht kan worden. Voor de meeste mensen is dit een bekend en herkenbaar model, vooral populair gemaakt door het internet. Ook hier op de website zie je op een paar plekken advertenties staan; en die advertenties zijn zoveel mogelijk geoptimaliseerd om te passen bij deze website en vooral het publiek dat deze website bezoekt. Een goed bij het publiek passende notificatie is meer geld waard omdat de zogeheten conversie-ratio's hoger zijn: Er wordt meer naar de advertentie gekeken, er wordt vaker op advertenties geklikt en uiteindelijk vaker tot aankoop overgegaan. Ook hier op de website doen wij, of beter gezegd onze adverteer-partners, moeite om te zorgen dat de advertenties die getoond worden passen bij de interesses van ons publiek. Tegenover het tonen van die advertenties staat een tegenprestatie. Het kost niets om gebruik te maken van deze websites; alle artikelen zijn gratis te lezen en in de Vraag & Antwoord sectie kun je terecht met de vragen die hebt over wearables.

Basis-Peak-review-smartwatch-totaal-2

Het bovenstaande is zoals gezegd bij de meeste mensen wel bekend, en de mate waarover we ons druk maken over de implicaties van dit model is voor een ieder anders. Een veelgehoorde uitspraak is: Als je niet betaalt voor een product dan ben je waarschijnlijk zelf het product... Wat veel mensen niet beseffen is dat er ook bij producten waar je voor betaalt data over je verzameld kan worden, en de scheidslijn tussen wat wel en niet acceptabel is nog lang niet helemaal duidelijk in kaart gebracht. Zonder een waardeoordeel te vellen over het platform zelf is er een heel duidelijk voorbeeld te noemen: Google's Android is gratis te gebruiken door fabrikanten omdat Google in ruil daarvoor informatie kan verzamelen over de gebruikers om zo ervoor te zorgen dat de beste advertenties aan die gebruikers getoond kunnen worden. Google is verreweg de allergrootste advertentie-boer in de wereld. En Google weet, onder andere, door Android en de Google zoekdienst extreem veel over haar gebruikers.

Data die betrekking heeft op je persoonlijke gezondheid en fitnessniveau is natuurlijk erg waardevol, niet alleen voor adverteerders maar denk ook aan aan de verschillende implicaties die dit zou kunnen hebben op een verzekering of contract bij een werkgever. Juist hierom is het goed in kaart brengen van de verschillende voorwaarden een goed idee.

Als we kijken naar de Europese markt en de gezondheid-gerelateerde data die vorig jaar verhandeld is dan hebben het al over een marktwaarde van 315 miljard euro, aldus de Boston Consulinting Group. Volgend jaar gaat die waarde al groeien richting de 1 triljard.

Google Fit vs Microsoft vs Apple HealthKit

We laten het graag aan iedere gebruiker zelf over om te de verschillende privacy policies goed door te nemen en te kiezen in welk mandje je met een gerust hart je data durft te verzamelen. Je kunt de verschillende privacy policies hier vinden:

Dit zijn natuurlijk de regels en voorwaarden die de drie verschillende platformen zichzelf hebben opgelegd, maar zijn zonder meer belangrijk om te beseffen en begrijpen. Grote kans dat je echter al een bewuste of onbewuste keuze hebt gemaakt voor een platform en daar niet makkelijk een switch in kunt maken, maar ook in die situatie is het begrijpen van de verschillende voorwaarden natuurlijk nog best wat waard.

Withings-Activité-Pop-horloge-1

Alledrie de fabrikanten werken overigens met een duidelijk toestemmingsbeleid. Voor iedere app die geïnstalleerd wordt krijg je als gebruiker een lijstje met permissies voorgeschoteld. Helaas lijken de meeste gebruikers immuun te zijn voor dit soort pop-ups en wordt er gewoon vaak snel doorgeklikt zonder kritisch te kijken naar welke data er verzameld wordt. Dit is wat ons betreft erg onverstandig.

Gezondheidsdata

De verschillende fabrikanten van wearables hebben natuurlijk ook hun eigen voorwaarden waarin ze beschrijven wat ze wel en niet met de data kunnen en mogen doen. Deze zijn vaak nog belangrijker om goed door te nemen omdat de drie grote platformen zo groot zijn dat je meer zekerheid hebt dat je persoonlijke data 'veilig' gehouden is en als het al gebruikt wordt dit in geaggregeerde, anonieme vorm gebeurt. De voorwaarden van de grote en meest bekende fabrikanten vind je hier:

Aluminium hoedje op?

Op dit moment zijn er nog geen duidelijke voorbeelden waaruit blijkt dat je jezelf erg zorgen moet maken over de data die de verschillende wearables over je verzamelen. Toch weten we allemaal dat een fietsverzekering duurder is in een gebied waar er meer fietsen gestolen worden, en dus kan het zomaar zijn dat bepaalde zorgverzekeringen duurder gaan worden voor mensen die in een gebied wonen waarvan er, op basis van Jawbone of Fitbit data, bekend is dat de meeste mensen een stuk minder dan de aangeraden 10.000 stappen per dag zetten. Het is in ieder geval iets om in de gaten te houden, en hoewel je er als eindgebruiker niet al te veel invloed op hebt kun je er dus eventueel wel voor kiezen niet aan mee te werken.

Meer tips en adviezen

Wil je meer lezen over wearables als smartwatches en fitness trackers? Of wil je tips over het gebruik of de aanschaf van deze wearables? Neem dan onze tips en adviezen door.