Wearables zijn er in vele formen en maten. We kennen ze nu vooral in de vorm van smartwatches, fitnesstrackers en VR-headsets. Omdat wearables een relatief nieuwe categorie is, is er nog veel mogelijk. Daarom kijken we in dit artikel naar de toekomst van  wearables: wat kunnen we verwachten en welke invloed heeft dit op ons?

Veel mogelijkheden

Wearables zijn een ontzettend brede categorie, waarin veel mogelijkheden nog niet ontdekt zijn. Vaak worden toepassingen bedacht en uiteindelijk heel anders gebruikt dan de bedoeling is. YouTube is hier een voorbeeld van: oorspronkelijk werd deze site getest als datingsite, en nu is het de populairste videowebsite. Dit zal met wearables ook het geval zijn: er zullen vele toepassingen worden bedacht, maar niet alles zal zoals bedoeld gebruikt worden en de uitkomsten kunnen variëren. Kortom: niks is zeker, dus neem alles wat je leest met een korreltje zout en laat je eigen creativiteit los op nieuwe toepassingen. Wij zetten een aantal scenario’s op een rijtje die ons waarschijnlijk lijken, te beginnen met fitness en gezondheidszorg.

Fitness en gezondheidszorg

Een trend van het afgelopen jaar is de focus op fitness en de gezondheidszorg. Zowel Pebble, Apple als Google hebben verbeteringen doorgevoerd om je bewegingen bij te houden. Vooral Pebble heeft met Pebble Health een grote switch gemaakt naar fitness toe, waarbij er per dag persoonlijke doelen worden vastgesteld. Apple laat je met WatchOS 3.0 tegen je vrienden strijden om je verschillende bewegingsringen als eerste vol te krijgen. Ook is de Activiteiten-app geschikt gemaakt voor rolstoelgebruikers. Ten slotte heeft Google in Android Wear 2.0 automatische activiteitentracking toegevoegd, kunnen relevante apps automatisch worden geopend als je begint met een activiteit, en kan de data van Google Fit worden uitgewisseld met apps van derden. Zo verschijnen bijvoorbeeld je verbrandde calorieën via Strava in Google Fit.

Fitness Tracker

Deze focus op beweging zal de komende jaren alleen maar toenemen. Tim Cook vertelde namelijk op het start-up festival in Amsterdam dat we over een paar jaar niet zonder wearables kunnen, omdat dit het apparaat wordt dat jouw het beste kent. Hij doelde hiermee op de fitness en medische kant van een smartwatch. Een smartwatch houdt veel data bij. Niet alleen jij kan hier veel van opsteken, maar ook bijvoorbeeld doktoren die diagnoses kunnen stellen aan de hand van data van een smartwatch of fitnesstracker. Als de sensoren nauwkeuriger worden zal dit alleen maar belangrijker worden, en bedrijven zullen vol op het gebied van fitness en gezondheidszorg inzetten. Nu moeten doktoren ook nog de data begrijpen, wat nog wel eens een probleem zou kunnen veroorzaken.

fitness wearables

De ultieme assistent

Waar bedrijven ook veel aandacht aan besteden is de zoektocht naar de ultieme persoonlijke assistent. Google heeft Google Now en Google Assistent, Apple zet vol op in Siri, en Microsoft heeft Cortona, en Amazon heeft Alexa. Allemaal assistenten die nog relatief weinig context begrijpen en je niet altijd goed kunnen helpen. Door middel van steeds betere spraakherkenning via onder andere neurale netwerken proberen deze techgiganten vragen en opdrachten steeds beter te begrijpen. Uiteindelijk zullen de assistenten zo slim worden dat ze zaken voor je gaan voorspellen. Als je toevallig langs een supermarkt komt en je wearable weet dat de melk op is via de koelkast, dan zal hij een suggestie doen of je niet even wat boodschappen moet halen. Een manier om al deze informatie naar jou door te spelen is via een wearable, en dit kan via verschillende manieren.

android-wear-google-now

We gebruiken hier tegenwoordig de smartwatch voor waarop nu al Google Now en Siri aanwezig zijn. Smartwatches zullen handig blijven voor het doorgeven van informatie van je persoonlijke assistent. Een gestroomlijnde versie van de Google Glass die in je ooghoek zaken doorgeeft is makkelijker en zal er ook komen. Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, heeft als toekomstbeeld een bril die zowel VR als Augmented Reality kan combineren en waarvan je het uiterlijk niet kan onderscheiden van een gewone bril, zoals hieronder te zien is. Een ultieme persoonlijke assistent zal erg handig zijn in combinatie met dergelijke wearables.

facebook augmented reality glass

Virtual Reality breidt uit

VR staat nu nog aan het begin met relatief dure headsets als de Oculus Rift en HTC Vive die de beste ervaring aanbieden. Als de headsets goedkoper worden, zal er naast de gamingmarkt ook naar social media worden gekeken. De interactie met mensen over de hele wereld, via bijvoorbeeld hologrammen, zal voor bedrijven als Facebook een nieuwe markt worden. Microsoft Holoportation is voorbeeld van een vroeg concept waar mensen real time in 3D overal kunnen worden geprojecteerd.

microsoft holoportation

Daarnaast zal VR voor veel bedrijven belangrijk worden. Het bijwonen van een concert of sportevenement aan de andere kant van de wereld, het laten zien van een nieuwe auto met precies alle opties die jij wilt, het laten zien van een huis die nog niet is gebouwd: deze toepassingen komen er allemaal aan en zullen op brede schaal worden ingezet.

De verre toekomst

Als we kijken naar de verre toekomst, dan zien we diverse categorieën opkomen. Hier kunnen we ons als maatschappij zijnde nu niet zoveel bij voorstellen. Denk aan biohackables, zoals swallowables. Dit zijn kleine implantaten die medisch worden ingezet. Een swallowable bevindt zich in je lichaam zelf doordat je het bijvoorbeeld doorslikt, zoals een medicijn. Hierbij wordt er continu bijgehouden waarvoor de biohackable is geprogrammeerd, bijvoorbeeld de hoogte van je bloeddruk of suikerniveau.

google lens

Van Google is bekend dat ze onder andere aan een lens werken waarmee het bijziendheid wil oplossen, of een lens die het bloedsuikerniveau meet en waardoor je geen pijnlijke prik meer hoeft uit te voeren.

Privacy

Om alle bovenstaande scenario's werkelijkheid te laten worden is er een heleboel data nodig. Hoe meer data, hoe beter voor jou als consument. Wearables verzamelen continu data. Zo kan je namelijk preciezer zien of je dit keer je persoonlijke record met hardlopen hebt verbeterd, je bloedsuiker meten, en de persoonlijke assistent heeft zoveel mogelijk data nodig om jou te kunnen helpen. Data wordt ook wel het nieuwe goud genoemd. En hoe weet je dat jouw data niet wordt doorverkocht aan derden?

fitbit-dashboard

Privacy zal daarom een belangrijk discussiepunt zijn. Als jij weet dat je gezond bent, dan wil de verzekeraar dit ook graag weten. Ben je ziek en behoor je tot een risicogroep, dan kan je premie omhoog gaan. Dit zijn nadelen die dergelijke technologieën met zich meebrengen en waar nagedacht over moet worden om de privacy van consumenten te waarborgen.

Meer informatie

Wil je meer informatie over wearables, check dan vooral onze achtergrondartikelen over wearables en privacy, alles dat je moet weten over wearables en je hartslag, of fitnesstrackers.